.
המאמרים מציגים ידע והצעות להוראת הנושא המתמטי שבו הם עוסקים. חלקם מאמרים המתורגמים מכתבי עת באנגלית, וחלקם מאמרים מתוך כתבי העת "מספר חזק"
ו- מספר חזק 2000. המאמרים מוצגים בעברית וחלקם גם בערבית - לבחירתכם.
חיבור וחיסור |
מבנים שחוזרים על עצמם בהוראת החשבון |
|
החיסור הצרפתי |
|
חשבון שעון ולוח שנה |
|
ההסבר האלגברי למשימות ומשחקי חשבון מפתיעים |
|
בניית ערך מספרי בעזרת ספרות ושימוש בפעולות ובסימני חשבון |
|
על מספרים מעניינים |
|
ריבועים מגפרורים |
|
היתכן? או לא ייתכן? |
|
מסע אל המספר 1 |
|
משחקי חשבון |
|
שליש לחלק לרבע - המחשבה שמאחורי החישוב |
|
סיפורים על קטע באורך 5 וקטע באורך 3 |
|
אחד בעקבות שמונה - בית ספר אחד חוקר ובודק את המספר 8 |
|
משחק הדומינו בשרות המתמטיקה |
|
מה נעשה עם מספרים ראשוניים בכיתה? |
|
שאלות לחשיבה |
|
רבי אברהם אבן עזרא |
|
דוד |
|
המרוץ עד ל-37 - עוד משחק מתמטי לשילוב בכיתה |
|
מתמטיקה מצרית |
|
מה אפשר לעשות עם מספר טלפון? |
|
החילוק הארוך כמשל |
|
משימות חקר בעולם המספרים השלמים |
|
החייל האמיץ שוויק |
|
גוטפריד לייבניץ |
|
עומר כיאם |
|
הנס פרוידנטל והחינוך הראליסטי מתמטי בהולנד |
|
אמי נטר |
|
חופש ומתמטיקה |
|
מטבעות לא שקטים - משחק מתמטי לשילוב בכיתה |
|
בעקבות המאמר "הבנה של ילדים את מושג השוויון כבסיס לאלגברה" |
|
יאנג הוי והמתמטיקה הסינית |
|
הוראה מותאמת לצורכי לומד - מיפוי כיתה בחשבון כבסיס להוראה |
|
לוח קיר - משוואות חיות |
|
פלאי מספרים במחשבון |
|
חוקרים ויוצרים / יוצרים וחוקרים |
|
לחלק ולחסר - משחק מתמטי |
|
מרכז מורים יישובי מתוקשב - רמת השרון |
|
פעילות חקר בכלל ובעזרת מחשבון בפרט |
|
תמונות מעולמו של תלמיד מתקשה בחשבון |
|
מחשבון כמכשיר לפיתוח אסטרטגיות חישוב |
|
תרומת מורה לשגיאות התלמיד |
|
רזי ברזיל - חשבון בחו"ל |
|
מחברים רק עוקבים |
|
גאוס והסדרה החשבונית: על האיש ופעילויות לכיתה |
|
דרכים רבות לפתרון |
|
הכפולה המשותפת המינימלית והמחלק המשותף המקסימלי של שני מספרים |
|
חיסור קצת אחרת |
|
מבחני בזק לסינון ראשוני של מתקשים בחשבון |
|
תהליך הוראה דיאגנוסטית |
|
איך פותרים במחשבון תרגילי כפל כשמקש הכפל מקולקל |
|
שגיאות בתרגילי חיבור |
|
לוח המאה |
|
שימוש בדף עבודה המכיל בקרה |
|
שגיאות בתרגילי חיסור ודרכי ההתמודדות עימן |
|
פירמידת מספרים - בעיה מתמטית טובה |
|
10 טיפים מעשיים כדי להפיח חיים בשברים ולעשותם הגיוניים |
|
 |
כפל וחילוק |
מונחים ומושגים: פעולת החילוק |
|
מונחים ומושגים: פעולת החילוק (המשך) |
|
חשבון שעון ולוח שנה |
|
ההסבר האלגברי למשימות ומשחקי חשבון מפתיעים |
|
בניית ערך מספרי בעזרת ספרות ושימוש בפעולות ובסימני חשבון |
|
על מספרים מעניינים |
|
ריבועים מגפרורים |
|
היתכן? או לא ייתכן? |
|
פותחים שיעור - קצת אחרת |
|
מי מדבר על שגיאות? דיון בכיתה בהכללות יתר של תלמידים |
|
מכונית עתיקה מנצחת בראלי המתמטי |
|
סריניוואסה אינגר רמנוג'אן |
|
אירוע הוראה מתמטי |
|
הסברים תוך וחוץ מתמטיים: המקרה של כפל |
|
קורותיו של תרגיל |
|
פרופיל של שיח חשבוני כבסיס לתכנון הוראה לתלמיד מתקשה |
|
רבי אברהם אבן עזרא |
|
המרוץ עד ל-37 - עוד משחק מתמטי לשילוב בכיתה |
|
מתמטיקה מצרית |
|
מה אפשר לעשות עם מספר טלפון? |
|
משימות חקר בעולם המספרים השלמים |
|
החייל האמיץ שוויק |
|
הנס פרוידנטל והחינוך הראליסטי מתמטי בהולנד |
|
קטעים במלבן - חקירה במתמטיקה או על מתמטיקה |
|
אמי נטר |
|
כפל - גוון וצבע |
|
חופש ומתמטיקה |
|
מה קורה כאשר מה שרואים ושומעים משם זה לא מה שרואים ושומעים מכאן |
|
הוראה מותאמת לצורכי לומד - מיפוי כיתה בחשבון כבסיס להוראה |
|
אירועים ואישים בולטים בהתפתחות המתמטיקה בשנים 1-1500 לספה"נ |
|
בעיות ואתגרי חשיבה ב"חושבים לעניין" |
|
עקרונות כלליים בהערכה ויישומם במאגר משימות - (המשך) |
|
חוקרים ויוצרים / יוצרים וחוקרים |
|
חוקרים צעירים |
|
מרכז מורים יישובי מתוקשב - רמת השרון |
|
פעילות חקר בכלל ובעזרת מחשבון בפרט |
|
מספרים בשרות האמן |
|
מחשבון כמכשיר לפיתוח אסטרטגיות חישוב |
|
שיחה מתמטית: מה מסתתר מאחורי הכפל |
|
תרומת מורה לשגיאות התלמיד |
|
ועוד על סימני התחלקות |
|
רזי ברזיל - חשבון בחו"ל |
|
הכפולה המשותפת המינימלית והמחלק המשותף המקסימלי של שני מספרים |
|
מבחני בזק לסינון ראשוני של מתקשים בחשבון |
|
כפל באמצעות האצבעות |
|
תהליך הוראה דיאגנוסטית |
|
איך פותרים במחשבון תרגילי כפל כשמקש הכפל מקולקל |
|
לוח המאה |
|
כפל אלפים ורבבות |
|
מציאת המחלק המשותף הגדול ביותר של שני מספרים |
|
שגיאות אופיניות בפעולת כפל |
|
שימוש בדף עבודה המכיל בקרה |
|
סימני התחלקות ושארית |
|
פירמידת מספרים - בעיה מתמטית טובה |
|
הוראת מיומנויות חישוב |
|
מודלים של שטח בכיתות ג'-ט' |
|
 |
מסע אל המספר 1 |
|
משחקי חשבון |
|
מי צריך את הלוח הכפל? האם אפשר לזרוק אותו? |
|
שלושה שלבים לשליטה בעובדות הכפל |
|
שאלות חיבור וחיסור |
ניתוח סיפורי חשבון ככלי לפיתוח החשיבה המתמטית |
|
חשבון עיבור השנים על פי הרמב"ם |
|
מה במעטפה? חידות מתמטיות על ובעזרת חומרים שונים |
|
פו הדוב - לוח קיר |
|
פעילות מדליקה לחג החנוכה |
|
דיווח על בעיית השבוע: בנים ובנות |
|
איך פותרים בעיות לא שגרתיות |
|
סימני התחלקות |
מונחים ומושגים: סימני התחלקות ב' |
|
שימוש בתרשימים של בדידי כוח-עשר לחקירת סימני ההתחלקות |
|
שימוש בתרשימים של בדידי כוח-עשר לחקירת סימני ההתחלקות (דפי עבודה) |
|
מונחים ומושגים: סימני התחלקות א' |
|
מונחים ומושגים: אינווריאנטיות |
|
מי צריך עוד סימן התחלקות ב-11? |
|
מכונית עתיקה מנצחת בראלי המתמטי |
|
סיפורו של אלי |
|
אירוע הוראה מתמטי |
|
מה אפשר לעשות עם מספר טלפון? |
|
משימות חקר בעולם המספרים השלמים |
|
חידות ואתגרי חשיבה, המפתחים מיומנויות לוגיות מתמטיות |
|
ועוד על סימני התחלקות |
|
לוח המאה |
|
סימני התחלקות ושארית |
|
סימני התחלקות ב-7 |
|
שאלות כפל וחילוק |
ניתוח סיפורי חשבון ככלי לפיתוח החשיבה המתמטית |
|
הסברים תוך וחוץ מתמטיים: המקרה של כפל |
|
שילוב גליון אלקטרוני בהתמודדות עם פתרון בעיות מתמטיות |
|
שיחה המקדמת הבנה מושגית |
|
 |
מה במעטפה? חידות מתמטיות על ובעזרת חומרים שונים |
|
פו הדוב - לוח קיר |
|
כיצד להיעזר בהורים מתלוננים? |
|
מה... אם...? |
|
חידות ואתגרי חשיבה, המפתחים מיומנויות לוגיות מתמטיות |
|
דרכים רבות לפתרון |
|
איך פותרים בעיות לא שגרתיות |
|
שימוש בחוקי החילוף, הקיבוץ והפילוג |
השוואת ידע מתמטי של מורים בסין ובארה"ב (ד-ה) |
|
מונחים ומושגים: חוקי חשבון |
|
כפל במאונך |
כפל - גוון וצבע |
|
אל המכפלה הגדולה ביותר - מדברים ועושים מתמטיקה |
|
השוואת ידע מתמטי של מורים בסין ובארה"ב (ד-ה) |
|
סדר הפעולות והשימוש בסוגריים |
קורותיו של תרגיל |
|
רגע חושבים... |
|
מה בין מתמטיקה לבין לשון? (חלק א) |
|
מדוע יש צורך בחוקים עבור סדר הפעולות? |
|
שגיאות הקשורות בסדר הפעולות וכיצד למנוע אותן |
|
מונחים ומושגים: חוקי חשבון |
|
שאלות דו שלביות ושאלות נוספות |
שיעור על חילוק בשבר כהדגמה לכמה עקרונות הוראה |
|
האינטרנט לשירות החינוך המתמטי |
|
פיתוח חוש למספרים בבעיות מילוליות |
|
לחשוב באופן אלגברי: מעבר לתוכנית הלימודים ביסודי |
|
הערכת יכולות התלמידים להעלות שאלות מתמטיות |
|
הרהורים אחדים על העלאת שאלות- שיחה עם מריון וולטר |
|
 |
גישה של מודליזציה לקידום פתרון בעיות בכיתות הביניים |
|
תרומתן של בעיות בלתי שגרתיות |
|
סרטוט סכמתי ככלי בפתרון בעיות מתמטיות |
|
חילוק ארוך |
החילוק הארוך כמשל |
|
שיפור ההוראה ע"י ראיונות קצרים |
|
 |
אומדן ופיתוח תובנה מספרית |
שיעור על חילוק בשבר כהדגמה לכמה עקרונות הוראה |
|
מתמטיקה עברית בעברית |
|
חשבון שעון ולוח שנה |
|
ההסבר האלגברי למשימות ומשחקי חשבון מפתיעים |
|
מספרים כערכים ואותיות כמספרים |
|
בניית ערך מספרי בעזרת ספרות ושימוש בפעולות ובסימני חשבון |
|
על מספרים מעניינים |
|
ריבועים מגפרורים |
|
הסיפור המדהים של מחשבון הכיס הראשון |
|
לאונרד אוילר |
|
היתכן? או לא ייתכן? |
|
בעיות מחכימות |
|
מסע אל המספר 1 |
|
פותחים שיעור - קצת אחרת |
|
מי מדבר על שגיאות? דיון בכיתה בהכללות יתר של תלמידים |
|
מכונית עתיקה מנצחת בראלי המתמטי |
|
עקרון שובך היונים |
|
מלחמת השברים |
|
סיפורים על קטע באורך 5 וקטע באורך 3 |
|
שימוש בהומור בהוראת המתמטיקה |
|
סריניוואסה אינגר רמנוג'אן |
|
הוראה והערכה של "שאלות פתוחות לחלוטין" |
|
מחו"ג - מתמטיקה, חקר וגיליון אלקטרוני |
|
פלקטים להעשרה והגברת ההנאה ממתמטיקה |
|
ג'ורג' פויה |
|
מחפשים נעלמים ותובנות מתמטיות |
|
מורה מבוכים ב - כיצד פותרים וכיצד יוצרים |
|
מורה מבוכים א - הסטוריה, סוגים ומאפיינים |
|
משחק הדומינו בשרות המתמטיקה |
|
רבי אברהם אבן עזרא |
|
דוד |
|
התאמה לכל הרמות על ידי שאלות טובות |
|
קטעים במלבן - חקירה במתמטיקה או על מתמטיקה |
|
המספר 60 - בסיס הספירה של הבבלים בעת העתיקה |
|
ויאמר: "שישים למדינת ישראל" |
|
אוקלידס |
|
חופש ומתמטיקה |
|
המקרה המוזר של הנמלים על המוט |
|
בעקבות מתמטיול בשבילי מכללת לוינסקי |
|
בעקבות המאמר "הבנה של ילדים את מושג השוויון כבסיס לאלגברה" |
|
מתמטיול בשבילי מכללת לוינסקי |
|
אל המכפלה הגדולה ביותר - מדברים ועושים מתמטיקה |
|
בעיות ואתגרי חשיבה ב"חושבים לעניין" |
|
הערכת עבודת תלמידים על משימות מחקר |
|
לוח קיר - משוואות חיות |
|
עקרונות כלליים בהערכה ויישומם במאגר משימות - (המשך) |
|
חוקרים ויוצרים / יוצרים וחוקרים |
|
קריטריונים לגילוי תלמידים מוכשרים במתמטיקה |
|
התרשמות מספר חזק |
|
שיחה מתמטית: מה מסתתר מאחורי הכפל |
|
יצירתיות גם במתמטיקה |
|
כמה שניות אתה חי? |
|
כמה גדול הוא מיליון? |
|
מחברים רק עוקבים |
|
גאוס והסדרה החשבונית: על האיש ופעילויות לכיתה |
|
דרכים רבות לפתרון |
|
ספרייה מתמטית |
|
תהליך הוראה דיאגנוסטית בחשבון |
|
פירמידת מספרים - בעיה מתמטית טובה |
|
שיעור מתמטיקה בערב פורים |
|
פיתוח חוש למספרים בבעיות מילוליות |
|
התאמת תוכנית הלימודים בביה"ס היסודי עבור מחוננים במתמטיקה |
|
אחד, כמה או אף אחד: היופי שבאי הבהירות |
|
נקודות מעבר (מאמר) |
|
פיתוח חשיבה אלגברית בכיתות היסוד (מאמר) |
|
אומדן - על פי תוכניות הלימודים (בארה"ב) |
|
הוראת מיומנויות חישוב |
|
בחירה ויצירה של משימות מתמטיות: ממחקר למעשה |
|
 |
בעיות המעודדות חוש לפרופורציה |
|
שלושה בלונים בשני דולר: פיתוח חשיבה פרופורציונלית |
|
 |
מחשבונים וקונסטרוקטיביזם |
|
חישובים בעל-פה וחוש למספרים |
|
חוש ואי-חוש למספרים |
|
להמריא אל האלגברה מן ההתחלה |
|
תלות בטכנולוגיה ואלגוריתמים או חסר בתובנת המספר? |
|
משחקי אסטרטגיה ככלי לפיתוח החשיבה |
|
10 טיפים מעשיים כדי להפיח חיים בשברים ולעשותם הגיוניים |
|
 |
המרוץ עד ל-37 - עוד משחק מתמטי לשילוב בכיתה |
|
מספרים פריקים וראשוניים |
משחקי חשבון |
|
מכונית עתיקה מנצחת בראלי המתמטי |
|
סריניוואסה אינגר רמנוג'אן |
|
פאפנוטי לבוביץ' צ'בישב |
|
מה נעשה עם מספרים ראשוניים בכיתה? |
|
משימות חקר בעולם המספרים השלמים |
|
אוקלידס |
|
לחלק ולחסר - משחק מתמטי |
|
ראשונים תמיד אנחנו |
|
מציאת המחלק המשותף הגדול ביותר של שני מספרים |
|
מפלאי המספרים הראשוניים - חלק ב |
|
מפלאי המספרים הראשוניים - חלק א |
|
קוביה ראשונית - משחק מתמטי |
|
חזקות |
בנואה מנדלברוט |
|
עומר כיאם |
|
מספרים חזקים |
|
מחברים רק עוקבים |
|
רגע חושבים... |
|
מה בין מתמטיקה ולשון? (חלק ב) |
|
משפט פיתגורס |
|
מונחים ומושגים: אפס ואחת בפעולות החשבון |
|
מונחים ומושגים: האפס כספרה |
|